Thursday 23 June 2011

Siapa sebenarnya yang merosakkan generasi akan datang?????

 Assalammualaikum..

Sekali lagi saya terfikir..kenapa masalah sosial begitu teruk yer?? Pelik tapi Benar..walhal dah diberi pendidikan..diberi penerapan nilai-nilai murni tetapi hasilnya?? korang je la yang menilai.. sebab benda seperti ini sebenarnya tepuk dada tanya diri sendiri..Kalau tak percaya..meh sini..aku suruh korang tepuk dada tanya diri sendiri atau kalau tepuk pun tak boleh nak bagi korang faham apa aku nak sampaikan..TUMBUK je lah dada tu..hu3..tak kisah lar..tumbuk ke..tepuk ke..janji fikirkan semula dan buat pertimbangan sendiri..sebab benda yang  aku fikirkan ini, adalah sebagai peringatan pada diri..agar jangan tergolong dalam spesis macam ni..tapi aku ni pun selalu kerap jadi spesis ni!!! hu3..spesis ini bergelar..depan cakap lain belakang buat lain..korang mesti cakap..mana ada aku macam tu..sebab tu aku suruh fikir balik..baik orang yang keluar al-azhar atau keluar dari universiti terbaik dalam dunia ini!!sebagai contoh..semua sedia maklum kalau sebut je soal dunia hiburan mesti semua akan cakap dunia hiburan ni teruk..banyak buruk dari baik..atau sebut je politik..mesti orang cakap 'isk..politik ni kotor'..lepas dengar kenyataan macam ni ..sudah pasti ramai yang bersetuju..mustahil tak bersetuju..atau kalau  kita cakap soal melibatkan agama,'statement' macam ini pernah tak korang dengar 'ini antara tuntutan agama'..lebih-lebih kalau melibatkan soal bina insan..serius,ini lah spesis yang aku maksudkan..walhal..kalau kita belajar di sekolah..ustaz dan ustazah pun dah bagitau..islam ini cara hidup..kita tak boleh ambil satu dan buang yang mana kita rasa tak memenuhi citarasa kita..har...spesis ini yang paling bahaya...sebab depan sembang baik punya..belakang??? ALLAHU AKBAR..biar ALLAH je yang menghakimi..serius..aku mencari sebab kenapa generasi zaman aku rosak dan hanyut..pada aku sebab kita dah biasa menjadi  spesis macami ni..

'Reason' kenapa aku buat statement macam ni..ha3..meh sini..:-

1) Cuba lah korang fikirkan 'this is a normal or basic or common reason' yang memang kita belajar setiap hari..semua tahu..kalau sesuatu itu tiada permintaan maka apa berlaku? maka tiada lah pengeluaran..betul tak??? jadi sama dengan konsep di sini..Kita cakap 'owh..artis ini..dunia kegelapan..dunia di mana menyebabkan anak-anak muda kebejatan sosial..atau istilah lain remaja terpengaruh oleh media massa'...jadi masakan massa2 ni ada atau dunia hiburan ini meletup-letup kalau kita tak support..betul?? 'eh..mana ada aku support..aku support yang islamic..'...woah...ayat ini yang aku lagi takut..sebab matlamat tak pernah menghalalkan cara..aku tak ada lah sampai menolak 100% hiburan..agak-agak lah..'normal human' mesti ada hiburan..kalau tak..'jammed' kowt otak..itu yang lagi banyak orang sakit mental..Manusia ni memang pelupa bukan melayu je mudah lupa.. memang ar filem macam ayat-ayat cinta,kiamat sudah dekat..dan etc..itu antara filem yang berunsur islam..tetapi..fikirkanlah..yang haram tetap haram..aurat..sentuhan..isk..macam-macam lah..jadi bila telah diperdaya dengan perkataan 'islam' maka kita pun tak kisah..maka ini bukan islam=deen..tapi islam=citarasa..so fikirkan lah..

2) ha3..aku bukan nak melabel-label yer..aku sedar diri ini..kerdil..ilmu yang aku ada ini pun aku rasa tak sampai 0.01% sebab memang manusia ni halus sangat..bezanya dalam al-quran kita ini merupakan sebaik-baik ciptaan ALLAH..sebab kita ini memang unik..inilah keunikan kita..sebab aku bukan nak 'condemn' sesiapa..tetapi ini yang membezakan antara sesama manusia..iaitu ilmu dan iman..melalui ilmu yang benar dan menyerap dalam kalbu maka iman yang tinggi dan suci akan dilahirkan..orang yang dihantar ke al-azhar..belum pasti ada iman yang tinggi..dan orang yang berada di dalam ilmu dunia atau hisab ni pun belum pasti mempunyai iman yang buruk..kalau tak percaya..aku bagi satu contoh..orang pendidikan agama sudah terdedah dan didedahkan dengan peringatan dan kebenaran..walhal orang yang belajar ilmu hisab ni dia masih tercari-cari sebab ilmu dia kosong..dunia sahaja..jadi bayangkan..dunia hiburan ini kita dah tahu kotor dan melalaikan..tapi yang minat pop korea..taylor swift..lady gaga dan etc..jangan cakap ustaz dan ustazah tak ada yang tak minat..dengar juga lagu mereka..kan3??? jadi ini bermakna ada permintaan terhadap budaya mereka..maka apa berlaku??? fikirkan sendiri..kemudian soal politik..ustaz dan ustazah..kalau bab politik ini paling bahaya..kerana mereka sudah lah mahir beragama..sudah pasti modalnya agama juga kerana nak mendapatkan sokongan dari saudara seislam mereka..maka berhujah2 lah mereka..walhal.kita ini kena  elakkan perdebatan..dan jangan lah terikut-ikut sangat dengan emosi..memang hukum ALLAH harus ditegakkan..tetapi gunakan cara berhemah..ingat rasulullah s.a.w dulu lahir dikalangan dimana keadaan sangat teruk..tetapi baginda menggunakan pendekatan berhemah..Islam tidak ditegakkan dengan paksaan atau istilah lain mata pedang..jadi fikirkan lah sekali lagi..

Kesimpulannya..aku hanya mencari sebab mengapa aku menjadi begini..bukan mencari kesalahan orang lain..aku tidak mahu kelak aku menyalahkan orang lain..semua ini sebenarnya peringatan..sebaik mana pun seseorang di dunia ini..hanya ALLAH s.w.t yang menentukan nasibnya..maka..sentiasalah bersangka baik dan bukan dengan menyalahkan sesuatu sama lain..kita semua katakan mahukan syurga..tetapi apakah kita berusaha ke arah itu?? sekali lagi tepuk dada tanya diri sendiri..

No comments:

Post a Comment